نویسنده : mahsa motadel
24 ژانویه 2021

کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی به چه معنا است؟

 مجموعه ای از کارها که در بستر اینترنت انجام می‌شود و کسب درآمد و سود را به دنبال دارد کسب و کار اینترنتی می‌گویند. برای مثال: شما در گذشته برای خرید تلفن همراه به صورت حضوری به فروشگاه می‌رفتید و بعد از بررسی‌، تلفن همراه مورد نیاز خود را می‌خریدید اما در حال حاضر شما نه تنها تلفن همراه که هر کالا و خدمات دیگری را که مد نظرتان است می‌توانید از فضای اینترنت خریداری کنید.
تجارتی که در اینترنت انجام میشود و صاحب کار تمام فعالیت یا بخش اعظم آن را از طریق اینترنت پیش ببرد کسب و کار اینترنتی نام دارد.
چرا بازاریابی برای هر کسب وکار اینترنتی اهمیت دارد؟
کسب و کارهای اینترنتی با وجود مزایایی چون: صرفه‌جویی در هزینه‌های اجاره یا خرید ، دسترسی به محصولات  وب سایت به صورت ۲۴ ساعته و ارزان‌تر بودن محصولات در فروشگاه‌های آنلاین ، برای جلب اعتماد افراد مشکلات زیادی دارند.
معمولا مشتریان به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد زیادی ندارند و خرید حضوری را به خرید آنلاین ترجیح می‌دهند. گاهی اوقات نیز به دلیل تجربه بدی که از خرید اینترنتی دارند گمان می‌کنند که تمام کسب وکارهای اینترنتی غیرقابل اطمینان است و بهتر میدانند که روند سنتی خرید را ادامه بدهند. به همین علت صاحبان کسب وکار اینترنتی باید با بازاریابی اینترنتی به جلب اعتماد مشتریان بپردازند و ترس مشتریان از خرید محصولات و خدمات به‌صورت اینترنتی را از بین ببرند.  به همین دلیل بازاریابی اینترنتی کمک بزرگی به معرفی برند می‌کند و از واجباتکسب و کار اینترنتی میباشد.

 


بازاریابی اینترنتی چیست؟


این فرآیند به جذب و حفظ مشتری و همچنین علم فروش محصولات و خدمات در شبکه‌های دیجیتالی از قبیل اینترنت و شبکه‌های تلفن همراه کمک میکند. بازاریابی اینترنتی یعنی یافتن روش ترکیبی مناسب از استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی که باعث جذب بازار هدف می‌شود و در واقع امکان فروش را فراهم میکند.

 


انواع بازاریابی اینترنتی کدام است؟

بهترین نوع بازاریابی برای کسب وکارهای آنلاین نوع اینترنتی آن میباشد. امروزه با توجه به نقش پررنگ اینترنت در زندگی، افراد به اکثر کسب و کارها  بازاریابی اینترنتی روی آورده‌اند. در دیجیتال مارکتینگ مشتری از طریق اینترنت جذب برند می‌شود و در همان فضا نیز خرید را انجام می‌دهد و در صورت رضایت به مشتری دائم آن برند  تبدیل می‌شوند. هدف این بازاریابی ها متمرکز شدن به کابران اینترنت و فضاهای مجازی میباشد. به دلیل فراگیر شدن فضای مجازی بین افراد این روش بازاریابی جز مهمترین و تاثیرگذارترین روش‌ها برای رشد کسب و کار اینترنتی میباشد. آمارها و نتایج جمع‌آوری شده از سایت‌ها نیز نشان میدهد که این بازاریابی ها بسیار زیاد بر کسب و کارهای آنلاین موثر هستند.بازاریابی از طریق موتورهای جستجو ، تبلیغات آنلاین ، بازاریابی از طریق ایمیل ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ، وبلاگ نویسی و … از انواع پرکاربرد بازاریابی اینترنتی می‌باشند.

 


علت اهمیت بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟


 ۱-  پرداخت هزینه بسیار کم در بازاریابی اینترنتی 

هر کسب و کاری برای معرفی برند خود نیاز به تبلیغات گسترده و گران قیمت دارد. بدون معرفی کردن برند و نوع کسب و کار نمی‌توان محصولات را به مشتریان معرفی نمود و در نهایت فرآیند فروش اتفاق نمی‌افتد و سودی کسب نخواهد شد. از جمله تبلیغات سنتی می‌توانیم به تبلیغات تلویزیونی ، رادیویی و بنری در سطح شهرها اشاره کنیم. اما این نوع  تبلیغات بسیار گران هستند و با توجه به هزینه‌ای که برای آن‌ها صرف می‌شود بازدهی بالایی ندارند. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی توان پرداخت هزینه‌های گزاف را ندارند. به همین علت بازاریابی اینترنتی به عنوان بازاریابی ارزان قیمت با بازدهی بالا بسیارکاربردی تر میباشد. به طور مثال: استفاده از فضاهای مجازی ، بهینه سازی سایت (SEO) ، محتوا ، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی با ایمیل نمونه ای از تبلیغات در بستر اینترنت هستند که با هزینه بسیار کم باعث جذب مشتری خواهند شد.

۲- امکان اندازه گیری نتایج در بازاریابی اینترنتی 

فرض کنید برای تبلیغات برند خود دو بنر در دو نقطه مختلف شهر سفارش داده‌اید. پس از طی مدت زمان مشخصی از نصب دو بنر، تعداد مشتریانی که از هر بنر جذب شده‌اندمعلوم نیست و نمی‌توانید تاثیر مثبت هر بنر را جداگانه اندازه بگیرید. اما در بازاریابی اینترنتی میزان جذب مشتری از هر کدام از روش‌های تبلیغات به سادگی امکان پذیر میباشد. به طور مثال: اگر بازاریابی از طریق فضای مجازی مانند اینستاگرام صورت بگیرد تعداد پیام‌های دریافتی در آن برنامه قابل اندازه گیری است. یا اگر از طریق ایمیل مارکتینگ اقدام به بازاریابی دیجیتال شود، با توجه به ابزارهای موجود در این حوزه می‌توان نرخ کلیک و ورود به سایت را به دست آورید. با استفاده از بازاریابی دیجیتال می‌توانید روشی که بازخورد مثبت بیشتری داشته را شناسایی کنید و هدف خود را روی آن روش از بازاریابی متمرکز نمایید.

۳-  بهینه سازی روش بازاریابی خود

زمانی که نتایج جذب مشتری را از طریق بازاریابی‌های اینترنتی متفاوت اندازه گرفتید ، می‌توانید روش‌های کارآمد را بهینه کرده و روش‌های غیر قابل استفاده  را کنار بگذارید. به طور مثال اگر در نتایج جستجو گوگل صفحه اول نیستید ، می‌توانید با کار کردن روی( SEO ) سایت خود جایگاه بهتری را در گوگل به دست آورید. برای برخی از کسب و کارها ایمیل مارکتینگ تاثیر زیادی ندارند. با اندازه‌گیری نتایح ایمیل مارکتینگ وبسایت خود، در صورت ناکارآمد بودن این روش را کنار بگذارید.

۴-  بازاریابی اینترنتی شخصی سازی خرید مشتریان

در بازاریابی اینترنتی امکان شخصی‌سازی خرید مشتریان وجود دارد. به طور مثال پیام‌هایی که مشتریان دریافت می‌کنند حاوی نام آن‌ها در ابتدای پیام  یا زمانی که در حال خرید اینترنتی هستند محصولات حوزه علاقه‌مندی‌هایشان به  آن‌ها نشان داده می‌شود. این شخصی‌سازی باعث جلب اعتماد مشتریان و ایجاد حس خوشایند در مشتریان خواهدشد. همچنین باعث تثبیت نام برند شما در ذهن مخاطبان میشود.

۵-  امکان مقایسه با رقبا در بازاریابی اینترنتی

در بازاریابی های سنتی به خاطر  آشکار نبودن نتایج بازاریابی  قیاس با رقبا ممکن نبود. اما در بازاریابی اینترنتی می‌توانید با مطالعه نظراتی که مشتریان برای رقبایتان می‌گذارند نقاط ضعف آنها را پیدا کرده و با تقویت آن‌ ضعف ها در برند خود به رقابت با سایر وبسایت‌ها بپردازید.

۶-  بازاریابی شناخت بهتر بازار اینترنتی

از طریق بازاریابی اینترنتی می‌توانید مخاطبان و مشتریان خود را شناسایی کرده  نیازهای آنها را بشناسید. برای مثال: با ا یک نظرسنجی در اینترنت محصول مورد نیاز مشتریان را در سایت خود موجود کنید یا نیاز آنها به آموزش یک مطلب را با گذاشتن یک محتوای آموزشی برطرف نمایید.

۷-  معرفی برند خود با بازاریابی اینترنتی

با بازاریابی سنتی برای معرفی برند خود در شهرهای مختلف نیاز به تبلیغات تلویزیونی در شبکه‌های استانی یا نصب به بنر در شهرهای مختلف دارید. اما با کمک دیجیتال مارکتینگ نیازی به تبلیغات گران قیمت ندارید. می‌توانید با تقویت رتبه خود در گوگل وساخت صفحات مجازی با طراحی مناسب، وبسایت خود را به افراد در شهرهای مختلف معرفی نمایید.

۸-با دیجیتال مارکتینگ نام برند خود را به اشتراک بگذارید

بازاریابی محتوایی (content marketing) یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی اینترنتی میباشد. زمانی که شما یک محتوای آموزشی در وبسایت خود منتشر می‌کنید با توجه به نیاز مردم، به آن محتوا افراد آن را بین یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. محتوای آموزشی می‌تواند شامل پادکست، ویدیو، متن و عکس باشد.

 


۹-  جلب اعتماد مخاطبین به برند خودبا بازاریابی اینترنتی

زمانی که شما محصول باکیفیتی در اختیار مشتریان میگذارید، در فضاهای مجازی نظرات مثبت زیادی دریافت می‌کنید  بنابراین سایر افراد نیز با خواندن این نظرات مثبت جذب برند شماخواهند شد. بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ یکی از روش‌های تأثیرگذار برای جلب اعتماد مشتریان میباشد.

 در نتیجه اگر قصد ایجاد یک کسب و کار اینترنتی را دارید، ناچارید برای بهتر دیده شدن و جلب اعتماد بیشتر مشتریان ، سراغ طراحی وب سایت بروید. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم که نمونه قرار داد های طراحی و SEO وبسایت را دریافت کنید تا خدمات وبسایت، نرم افزار یا طراحی اپلیکیشن برای کسب و کار خودرا با خیال راحت پیش ببرید.